Jan Huijboom is op 20-jarige leeftijd bij de spoorwegen in dienst getreden. Daar heeft hij tot aan zijn dood in 1943 gewerkt. Maar bij welke spoorwegmaatschappij is hij begonnen? Er waren er veel in die tijd. Hij is op 24 october 1916 begonnen als arbeider bij de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij de HIJSM. Standplaats Haarlem. Werken voor fl. 1,70 per dag. Kennelijk was hij te hoog ingeschaald, het dagloon daalde een maand later met 10 cent naar fl. 1,60. Pas in januari 1918 steeg het weer met fl 0,10. Wellicht ook de invloed van de 1e Wereld Oorlog.

Salariskaart HIJSM van J C Huijboom van 1916 tot en met 1942

15 november 1919 werd hij bevorderd tot assistent van de stationsdienst in Kwadijk. Dat betekende wel dat hij van Haarlem naar Kwadijk moest verhuizen. Dat gebeurde op 9 december 1919. Een paar maanden later trouwde hij op 26 mei 1920 – in Haarlemmerliede en Spaarnwoude – met mijn grootmoeder Maria Catharina Schaafsma (door haar zussen steevast Mie genoemd).

Zij gingen in Kwadijk wonen thans Kwadijk 85 in het achterhuis van de pastorie van de NH kerk aldaar.

circa 1990 N F Huijboom zoon van J C Huijboom voor het station in Kwadijk (bestaat nog maar is omgebouwd tot een kantoor)

Klik hier voor meer informatie over het station Kwadijk Edam. Het station werd 15 mei 1938 gesloten.

Het gebouw heeft nu een kantoorfunctie. Het is niet mooier op geworden.

2024 stationgebouw Kwadijk voorzien van een en al ramen en zonnepanelen
2024 Naast het stationsgebouw zijn een soort galerijwoningen gekomen doet denken aan opvangwoningen
2024 vanuit de trein ziet het er zo uit.

Grootvader heeft iets meer dan 5 jaar op het station Kwadijk gewerkt. Van November 1919 tot en met 30 april 1925. Hij werd toen bevorderd tot stationsambtenaar in Rotterdam station Maas (oever). Afgekort RMO. Hetgeen een flinke verhuizing betekende. Het jonge gezin streek in Rotterdam neer aan de Heer Kerstantstraat 9.

station Rotterdam Maas
station Rotterdam Maas

De bevordering leverde binnen 6 maanden ook een aanzienlijke stijging van zijn salaris op. Van fl. 1872,85 naar fl. 2126,71 op jaarbasis een verschil van fl. 253,86. Jan Huijboom werkte in het goederenvervoer. In de praktijk was hij met collega’s aan het werk op het rangeerterrein aan de Hudsonstraat. De brug is in 1967 gesloopt.

Aan de kleding bij de NS was – net als in het leger – de hiërarchie af te lezen. Vooral in de petten zaten veel verschillen. Hieronder een pet met de functie van adjunct-commies, deze hoorde bij de functie van mijn grootvader.

Bron van de foto’s: https://forum.beneluxspoor.net/

Veel katholieke spoorwegmedewerkers sloten zich na de grote spoorwegstaking in 1903 aan bij de katholieke vakbond, Sint Raphaël, genoemd naar een van de aartsengelen en patroon van alle mensen die op reis of onderweg zijn. Zo ook mijn grootvader. Hij staat op de twee foto’s hieronder uit 1929 en 1930 van een retraite in Seppe. Op de foto uit 1930 zijn de vaandels van St Raphael duidelijk zichtbaar. Links: op het vaandel: Nederl: R.K. Bond 5 april 1905 N.S. Spoor & Tramwegpersoneel. Rechts het vaandel van de afdeling Hoek van Holland.

circa 1950 voormalig retraitehuis Seppe op de foto staat nog Sint Gerardushuis in de gevel later weer veranderd in Seppe
In het adresboek van 1930 staat mijn grootvader vermeld als secretaris van de RK bond St Raphael

Mijn grootvader was secretaris van de afdeling Rotterdam. Ik heb nog geen notulen of andere archiefstukken kunnen vinden. Naast geografische afdelingen waren er ook vakafdelingen zo blijkt uit de statuten Vakafdeeling III omvatte het stationspersoneel, daar zal hij onderdeel van zijn geweest.

17-6-1932 Bondsdag optocht St Raphael te Utrecht

De bevordering tot adj commies was op 1 juli 1941 deze legitimatie dateert dan van net na deze datum

24 oktober 1941 was grootvader 25 jaar in dienst van de Spoorwegen. De oorkonde is ondertekend door directeur Van Rijckvorsel

Dit identiteitsbewijs bevatte als boekje tevens vrijreizen kaartjes tijdens het verlof. Er zijn 6 gebruikt.

Dit identiteitsbewijs uit 1942 bevatte als boekje tevens vrij reizen kaartjes tijdens het verlof. Er zijn er door grootvader 6 gebruikt. In het stempel staat Dienst Vrij Vervoer. Links in de kantlijn staat 50% reductie op ATO lijnen. De ATO (Algemeene Transport Onderneming), een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, was actief in het streekvervoer per autobus.

De laatste vrije verlof rit is gemaakt op 3 maart 1942

Inmiddels zitten we ruim in 2e Wereld Oorlog. De eerste zichtbaarheid is onderstaand ausweis van:


“Der Bahnbevollmächtigte der Deutschen Reichsbahn bei den Niederländischen Eisnbahn in Utrecht”